Naši savjeti za magazin BeHa Caffe

digitalni marketing savjeti

Na četiri stranice magazina BeHa Caffe podijelili smo dosta savjeta čitateljima o tome kako bi se trebao iskoristiti potencijal Interneta i društvenih mreža u turizmu.

Kako iskoristiti potencijal interneta i društvenih mreža u turizmu

Veza između vašeg putovanja i tehnologije u virtualnom svijetu je veća nego ikada.

Piše: Adi Đukić

Web portali, Web pretraživači,  Web prodavnice, Grupne kupovine, Društvene mreže, Trip advisor, Booking.com, airbnb, YouTube, facebook, Google My business, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest, Priceline, Yelp, Lonely Planet, Virtual Tourist, content marketing, Sponzorirane objave, Plaćeni oglasi, email marketing… Na izgled, strani i dosadni pojmovi, ujedno zastrašujući za savladati i uvesti u svakodnevnu praksu… ali samo za ljude koji se nikad prije nisu susretali s ovom tematikom. S druge strane, postoje ljudi koji su upoznati sa potencijalima interneta i koji su neke od ovih pojmova već uveli u svakodnevno poslovanje. Uz nekoliko probranih i najkorisnijih online alata, te 30-tak minuta vremena dnevno, oni prave uspješne priče, te pametno jačaju i spremaju svoje biznise za budućnost.  Navedeno važi za ozbiljan i moderan caffe bar, slastičarnicu, restoran ili manji turistički smještajni objekt. Naravno za veće biznise vrijedi pravilo da se zapošljavaju osobe koje su zadužene samo za ovaj segment i koordinaciju s većinom od navedenih alata. ali i oni koji zapošljavaju osoblje dužni su poznavati osnove internet oglašavanja ili barem znati prepoznati njegove potencijale. Činjenica jeste da se segment oglašavanja na internetu treba prihvatiti kao neizostavni dio u poslovanju.

Priča vrijedi za ljude koji imaju tendenciju za rastom biznisa ili pak da se zadrži postojeće pozitivno poslovanje. Druga strana priče jeste da svi mi, koji se bavimo bilo kakvim privatnim poslom, znamo da najbolji utjecaj na poslovanje ima „usmena preporuka“. Također, činjenica je da ljudi sve manje i manje komuniciraju uživo, što znači da se vjerovatnoća da će baš do vas ta usmena poruka doći je sve manja i manja. Dakle, ta usmena poruka ipak treba biti lansirana negdje gdje se danas odvija najviše konverzacije, a to je internet. Mislim da danas ima jako malo ugostiteljskih i smještajnih objekata koji ne ovise o turizmu, bilo da se radi o domaćim ili stranim gostima.

Da bi svu ovu priču malo približili i argumentirali, počet ćemo sa statistikama stranih gostiju:
• 92% putnika putem interneta započinje svoje istraživanje o putovanju
• 90% internet korisnika koristi društvene mreže
• Preko 1.5 milijardi ljudi koristi facebook
• 76% objavljuje fotografije s putovanja na društvenim mrežama
• 55% lajka facebook stranice koje su povezane sa godišnjim odmorom
• 85% putnika smatra internet glavnim izvorom informacija
• 70% putnika koristi isključivo mobilne uređaje pri informiranju o putovanju stoga je poželjno da su web stranice responzivne i prilagođene svim uređajima
• Tripadvisor ima snažan utjecaj u turizmu i svakog mjeseca skupi 50 milijuna posjetitelja
• 50% gostiju objavljuje recenzije o restoranima

Kupovne navike su se već odavno promjenile zajedno s faktorima koji utječu na iste. Bilo da se radi o kupovini automobila, laptopa, veš mašine ili odluci gdje otići na putovanje, ručak, večeru, gdje zdravo doručkovati, gdje se može dobiti dobar smještaj ili na kraju gdje popiti dobru kafu, pojesti dobar kolač, ili izaći s prijateljima na feštu do ranih jutarnjih sati… Internet je nezaobilazan medij koji će u 90% slučajeva imati velik utjecaj da krajnju odluku. I što je najvažnije, opet u 90% slučajeva, sigurno nećete požaliti zbog iste odluke jer je ona produkt dijeljenja iskustava hiljada ljudi/zadovoljnih gostiju. još uvijek svugdje u svijetu postoje kultna mjesta kojima reklama i nije potrebna, ali ipak svi oni koji su bili hrabri pa se odvažili da počnu pratiti nove trendove sigurno nisu požalili. ovo govorim iz iskustva sa klijentima koji znaju šta žele, te koji su i prije bili zadovoljni s poslovanjem, ali kada su osjetili moć interneta uvidjeli su da se uvijek može bolje. Većina ljudi danas je svjesna činjenice da je internet nezaobilazan faktor uspješnog poslovanja.

Bitno je podcrtati da se to odnosi na spretno korištenje interneta i njegovih mogućnosti. Isto tako internet može biti i faktor za loše kritike i s njima još lošije poslovanje, ali o tome možemo neki drugi put napisati koju rečenicu. jedno je sigurno, ljudi se iz dana u dan sve više oslanjaju na internet koji im postaje ključni faktor u donošenju odluke za odlazak na kafu, ručak, wellness, čašu vina, dobar čaj ili odabir idealnog smještaja te ostalih usluga iz turističkougostiteljskog sektora. Isti ti ljudi svakodnevno tragaju i žele vidjeti dobru ponudu, žele čuti iskustva  prethodnih gostiju, pregledati fotografije itd itd… očigledno je da što je vaša ponuda bogatija i kvalitetnije prezentirana online, tim je i veća vjerovatnoća da ćete upravo vi ući u užu selekciju potencijalnih klijenata. Vratimo se na početak i na mnogima neistražene pojmove koje sam nabrojao. radi širine ove teme, ovaj put ćemo sa spiska selektirati 3 online mreže: Facebook, Tripadvisor i Instagram. o svakoj se može pisati danima, ali ćemo pokušati barem objasniti moć i potencijale istih. Navedene alate ćemo primjeniti u zamišljenom primjeru iz prakse (ovo nije pravilo i primjer koji vrijedi za sve prilike, ali je sigurno ponašanje koje je prisutno kod velikog broja gostiju, posebice kada se radi u našem tržištu koje još uvijek nije toliko razvijeno i nije prisutno na drugim svjetski popularnim i specijaliziranim online mrežama).  Pokušat ću vam objasniti kako može izgledati scenarij odigravanja procesa i ponašanja jednog prosječnog turiste koji koristi sve online alate u svakodnevnici.

Primjer iz prakse 1 – Online potraga za restoranom sa dobrom pizzom i talijanskom kuhinjom u Sarajevu
Recimo da imamo turistu koji se nalazi u Sarajevu i traga za dobrom pizzom ili pastom, ako mu nitko ne pruži preporuku, on je prepušten sam sebi (kakvih je većina njih, posebice stranih gostiju). Unatoč tome, većina turista daju prioritete podjeljenim online iskustvima miliona korisnika nad preporukama prijatelja. Prvi korak koji će turista napraviti u odabiru restorana jeste da će u Google pretraživač ukucati ključne riječi poput: pizza sarajevo, pizzeria sarajevo, pasta restaurant sarajevo, best pizza sarajevo, italian restaurant sarajevo itd. U mogući odabir potencijalnog restorana ulaze samo oni koji su „online“, dakle ili imaju dobro rangiran profil na trip advisor stranici, ili imaju vlastitu dobro rangiranu web stranicu, ili pak imaju dobru rangiranu google business stranicu, plaćene google oglase itd.  Druga opcija može biti da turista otvori web ili mobilnu aplikaciju tripadvisor. com, gdje će ukucati pojam Sarajevo, te kategoriju restorana (pizza ili pasta mjesta, talijanski restoran i slično).  U oba slučaja, najbolji ranking i najveća korist je da se nalazite među top 5-10 restorana na trip advisoru, jer je to ipak mreža kojoj korisnici najviše vjeruju. Ukoliko vas netko pronađe s nekim drugim mehanizmom pretrage, ipak će se 90% turista osvrnuti na Trip advisor recenzije.  Turist donosi odluku i posjećuje odabrani XY restoran. razlog za odabir baš tog restorana su dobra ocjena, izvrsne recenzije zadovoljnih gostiju u posljednje vrijeme i lijepo ažuriran profil.  U toku ili po završetku posjete, turist će se označiti (tagirati) na facebook ili Instagram stranicama restorana, zatim će objaviti post sa fotografijom jela na vlastitom profilu, te na kraju ostaviti recenziju na Trip advisoru. ono najbitnije jeste da od vas ovisi da li će taj turist biti zadovoljan, tj. da li će ta pizza biti dobra i ukusna, da li će usluga biti na očekivanom nivou, odnosno da li će ta buduća recenzija biti dobra. Naravno ako je odgovor pozitivan, možete očekivati da će taj turista biti razlog za dolazak više njih u dogledno vrijeme upravo radi te recenzije ili drugih objava koje su vidjeli njegovi prijatelji na društvenim mrežama. ako je odgovor negativan, 99% vjerovatnoće je da će taj isti turist ostaviti lošu ocjenu i komentar, a ne trebamo spominjati što to za vaš posao treba da znači. Iz ovoga, svi oni koji se bave sličnim poslom, ako žele, mogu sami sebi vrlo jednostavno postaviti pitanje i uraditi analizu, a to je da li baš vi ulazite u mogući odabir potencijalnog gosta za izlazak na večeru u vaš restoran?

Primjer iz prakse 2 – Plaćeni oglas restorana putem Facebook-a i Instagram-a
Spomenut ćemo i drugi primjer, a to je je da imamo domaćeg gosta koji je posjetio vašu pizzeriu upravo iz razloga što je vidio plaćenu reklamu na facebooku ili Instagramu. Na toj reklami je bila simpatična poruka sa ponudom i primamljiva slika pizze.  Vidio je da su njegovi prijatelji na facebooku bili u posjeti istom restoranu i da su bili zadovoljni, što je dovoljno razloga da to mjesto bude odabrano za odlazak na pizzu. Putem precizno postavljene mape je vrlo lako pronašao lokaciju restorana. Posjeta je bila uspješna, ispunjena su očekivanja i gost je vrlo rado ostavio pozitivnu ocjenu i recenziju na facebook stranici restorana. Ono što je najvažnije u ovoj priči jeste da je taj restoran s par potrošenih feninga na klik plaćenih oglasa na društvenim mrežama došao do novog zadovoljnog gosta. Zaključak je da konstantno praćenje trendova internet oglašavanja i malih tajni koje je vrlo lako primjeniti u praksi donosi veliku korist vašem poslovanju. ako trenutno nemaju velik utjecaj, a ako pratite sve trendove, budite sigurni da će u dogledno vrijeme za vaš trud doći nagrada.

Par savjeta:
– objavljujte zanimljive i kreativne fotografije, recepte, zanimljive priče, kreativne stvari itd, vašim gostima dajte razlog više da ih zaintrigirate. fotografija je ta koja govori 1000 riječi i ima najveću moć komunikacije
– Vlastita web stranica? Za početak to može biti profil na društvenim mrežama, Trip advisoru, Booking.com ili airbnb ukoliko se radi o smještaju. Ukoliko želite ići korak naprijed vlastita web stranica je ipak neophodna stvar u zaokruživanju vaše uspješne marketing priče.
– Budite ustrajni u animiranju vaših prijatelja i zadovoljnih gostiju za ostavljanje recenzija online
– Pratite online reputaciju
– Neumorna aktivnost na društvenim mrežama, posebice na facebook-u i Instagramu
– Pravite natjecanja, nagradne igre, programe lojalnosti
– Ne zaboravite na jako bitan segment u online nastupu
– vizualne komunikacije i grafički dizajn. Napravite zanimljiv i originalan menu, vizit kartu, brošuru… obavezno na svim vizualima objedinite sve vaše web linkove (Web, facebook, Instagram, Twitter, Trip advisor itd.)
– Profesionalna fotografija je nešto bez čega se jednostavno ne može napraviti iskorak i uspjeh
– Ne zaboravite na interakciju sa gostima, i dvosmjernu komunikaciju

I ono najvažnije za kraj, ne očekujte da vaša online prisutnost bude završen posao. Sa internetom i gostom koji dolazi po preporuci trebate biti izuzetno pažljivi, ne zaboravite da ste ipak vi ti koji ste stvorili svu tu priču i da istu trebate opravdati u najboljem svjetlu. kvalitet usluge i vaše osoblje će, kao i do sada, biti na kraju vaš najjači alat.
NE ZABORAVITE da u ovom slučaju vaš zadovoljan gost ne dijeli pozitivnu priču „od usta do usta“ samo sa uskim krugom svojih prijatelja, već ta priča ide ONLINE među milione vaših novih potencijalnih gostiju. naravno, ne smijemo ni zapostavljati časopise poput BeHa caffe-a koji su neizostavan dio vaše promocije, jer uostalom, kako bi pročitali i ove, nadamo se za vas korisne informacije bez njega.

 

Share